Howard Warshaw, a nagybetűs fejlesztőmérnök; egy zseniális elme, akinek az Atari 2600-on debütált Yar’s Revenge c. játékot köszönhetjük – nyilatkozta egy interjúban anno (eredeti cikk ITT), hogy az általa korabeli Coin-op árkád automatákba tervezett vektorgrafikás korabeli slágert, eredeti nevén Star Castle-t az Atari 2600 technikai korlátai miatt egyszerűen lehetetlen lenne a cartridge áramköreibe tuszkolni. Emiatt döntött úgy, hogy – az erdeti verzió alapmechanizmusát véve – inkább új játékot gyúr belőle, amely a tervezőasztalon végül a Yar’s Revenge címet kapta, és amely az A2600 legsikeresebb szoftvereként került bele a videójátékok nagykönyvébe. Scott Williamson sohasem hitt ebben. Három évtizeddel azután, hogy az otthoni konzolok evolúciós lépcsőjének első állomása hivatalosan is nyugdíjba vonult, az egykoron szintén Atari alkalmazott és természetesen Star Castle rajongó úriember elérte célját: sikerült úgy portolnia az eredeti játéktermi verziót, hogy a Star Castle végre már az Atari 2600 áramkörein keresztül is kiutat talál a TV képernyőkre.
A jelenlegi High Voltage stúdiónál technikai igazgatóként ténykedő Williamson legfőbb motivációjának azt a mérnöki kihívást tekintette, amely a maximum 8K felhasználható memóriára korlátozódott – ennyi volt ugyanis a maximális felhaszhálható RAM méret az egykori gépezetben.
A kezdetekkor meg voltam győződve arról, hogy sikerülhet – ahogy azonban haladtam előre, úgy vált egyre nyilvánvalóbbá, hogy ez egy szörnyen nehéz challenge lesz. Végig memória- és időzítésproblémák egész sora nehezítette a projektet, mire néhány hónappal később végül sikerült forgatásra bírnom a pajzsokat, aztán az ellenséges ágyút, az aknákat, a játékos hajóját, a lövedékeket, az energiarobbanásokat, az AI-t, az összeütközés animációkat, zenét, és minden egyebet. 2010 elejére aztán befejeztem, sikerült létrehoznom egy hithű másolatát az erdeti arcade játékélménynek Atari 2600-on, 8K-ba sűrítve.
Manapság a legtöbben csak legyintenének erre a feladatra, de a Scotthoz hasonlóak nagyra értékelik az efféle teljesítményeket. Mint ahogy az mostanában lenni szoktott, úgy Williamson is a Kickstarterre vitte az időközben bőséges tartalmúra duzzadt projektet, hogy végül elkészülhessen a fehér ledekkel vadított Star Castle Cartridge, amely így évtizedekkel később is dicsfényét hirdetheti a történelem egy darabkáját birtokló Atari 2600-as felhozatalának. Ha bővebben érdekel a téma – vagy hozzám hasonlóan Retro rajongó vagy -, íme a link, amelyen tájékozódhatsz, és további érdekes infókra bukkanhatsz a játékról.
[Atari 2600 Star Castle @ Kickstarter]
ps.: A projekt gyakorlatilag már finanszírozásra is került, megkerült a szükséges összeg.
Három év alatt eljutni ide, nagyszerű teljesítmény Scott 😉