Október egyik érdekessége minden bizonnyal a Neo Geo X körüli felhajtás volt, amit maga a tulajdonos, az SNK hozott nyilvánosságra még a hónap elején, miután felrúgta a szerződést az alig egy évvel ezelőtt debütált handheld X termékcsalád forgalmazójával, a Tommoval. A dolog már csak azért is érdekes, mert az 1990-ben alapított Neo Geo termékcsalád egyik nagy reménységének számító új kiadás mind ár- mind pedig népszerűség szempontjából is jól teljesített, azt viszont máig nem tudni, hogy a termék kifogásolt minősége, vagy a relatív könnyen megkerülhető másolásvédelem volt az oka a disztribúció azonnali felbontásának. Az SNK ráadásul olyan agresszíven húzta be a nadrágszíjat, hogy a leállított gyártás és a promóciós reklámok mellett a polcokon lévő példányokat is azonnal visszahívatta a boltokból. Egyelőre kétséges, hogy mi lesz a sztori folytatása (a Tommo azzal védekezik, hogy 2016-ig őt illeti a kiadói jog), de az biztos, hogy a Neo Geo franchise elképesztő népszerűségnek örvend még így 20-25 év távlatából is – olyannyira, hogy az árkád MVS underground szcéna mellett az otthoni konzolok sorát erősítő AES-re is jelennek meg játékok, mint amilyen pl. a soron következő Knight’s Chance.
A NeoBitz homebrew csapat puzzle/kártyajáték kategóriában készült alkotása a szokásos magas gyártási költség miatt a Neo Geo esetében már-már standardnak számító kb. 350 USD-s árcédulával érkezik a webshopba – persze ahogy azt megszokhattuk már, érkezőben van többek közt egy Collector’s kiadás is cirka 80 dollár pluszért cserébe, amelyhez a dobozos-bubis zacsi limitált flyert, posztert, és játékkártyákat is kínál majd bónuszként. A csapat azonban a szűkebb pénztárcájúakat sem hagyja parlagon, így szinte magától értetődő módon Dreamcastra is megjelentetik a játékukat – igaz, erről egyelőre még vajmi kevés a hivatalos információ. A középkori stílusból építkező, és több különböző módozattal kecsegtető játékból a youtube-ra is felkerült egy mozgóképes anyag, IDE kell kattintani érte.
Valamelyik Gamer365-ös Retroidban említettem még anno a gigantikus tartalommal bíró MegaDrive klasszikus RPG, a Pier Solar Kickstarter projektjét; nos, a Watermelon csapatának az utolsó pillanatban mégiscsak sikerült összegyűjteni a remake elkészítéséhez szükséges pénzmagot, mi több: a Wii U-ra és Dreamcastra érkező változat azóta már egy trailert is kapott, amelyen jól látszik a klasszikus stílus manapság elterjedt, modernebb HD ráncfelvarrása. A játékmenet egyelőre változatlan, ám a látvány feljavítása mellett néhány plusz feature is felbukkan már, mint pl. a régi-új külső közti váltás lehetősége, a minijátékok, és a bővebb director’s cut-szerű történetmesélés. Várjuk, a Nintendo eShop szerint a Wii U kiadás valamikor 2014 Q2-ben várható, nem sokkal a Dreamcast változat megjelenése után.
[Van még tovább is, KATT!]
A Dreamcast gőzhenger ettől függetlenül is rendületlenül dübörög: a tavaly előtt nagy sikert aratott Dux nevű shooter folytatása is érkezőben van Redux: Dark Matters címmel, amely azért különleges, mert a HuCast-tól elvárható minőség mögött olyan legendás szerzők serénykednek a projekten, mint Chris Hüelsbeck zeneszerző (neki köszönhetjük például az ős-klasszikus Turrican-, vagy az R-Type legendás trackjeit), vagy a szintén sikerjátékairól híres NG:DEV.TEAM sorait erősítő René Hellwig (GunLord, Fast Striker). Az árkád stílusú látvánnyal kecsegtető bullet-hell shooter hét csodálatosan megkomponált pályát, gigantikus boss harcokat, normál és veterán nehézségi szinteket, választható űrhajókat, és VMU, illetve árkád stick támogatást is ígér – várós a cucc, december 3-ai megjelenésével ideális karácsonyi ajándék is lehet, így érdemes a youtube-on csekkolni az első, még Kickstarter kampányhoz készült mozgóképes anyagot a játékról.
A téma ugyan adta magát, de eddig senkinek sem sikerült épkézláb megoldással előrukkolnia vele Dreamcaston: egy lelkes programozó végre elkészítette annak a hardvernek a prototípusát, amellyel mezei SD kártyáról, vagy HDD-ről is emulálni lehet a GD-Rom iso fájlokat, ezzel lehetővé téve a homebrew szcéna erősödését (és a warezét is, sajnos). A Loader funkciókat gyorsító megoldás teljes egészében kiválthatja a GD-Rom használatát a gépben, így megfelelő tesztelést követően mindenki kiarchiválhatja a játékgyűjteményét egy kisebb fizikai adathordozóra, és akár onnan is betöltheti azt a konzol memóriájába. A projekt útját jelenleg egy kisebb fejlesztői csoport egyengeti, jelenleg a hardver összetevők véglegesítése, és a tesztfázisok kellős közepén jár a csapat. A fejlesztés állapotát bárki figyelemmel kísérheti az Assembler Games fórum megfelelő topikjában, a youtube-on pedig megbizonyosodhat az eredményről is.
Ha már a homebrew fejlesztéseket érintettük, mindig örömmel olvasok/értesülök olyan hírekről, amelyben kedvenc mikroszámítógépemre, a C64-re érkeznek újabb nagyszerű játékok. Ilyen a Hudson egyik legnépszerűbb sorozata, a Bomberman is, amely egyelőre nem hivatalosan, de ellátogatott az öreg masinára, ráadásul egyből kétfajta változatban, köszönhetően az RGCD jól ismert csapatának. A rendkívül ízléses csomagban érkező Bomber Land Cartridge változata posztert, kódlapot, egy matricát, a karakterek/ellenfelek leírását tartalmazó 32 oldalas mellékletet, és magát a játékkártyát is tartalmazza (a deluxe verzió egy univerzális műanyag plasztik csomagolásban érkezik), amely egyértelművé teszi, hogy amennyiben kedveled a retro játékokat, ezt a kiadást már csak a látványa miatt is be kell szerezned. A klón egyébként egy 36 arénából álló egyjátékos kampányt, 2-5 fős multiplayer játékmódot (ehhez a Protovision adaptere szükséges) tartalmaz, de a készítők gondoltak a Commodore 128 esetében használható pluszokra (a puffer méret itt nem szükséges plusz hardver a multihoz!), a password-alapú mentésre, és a kétgombos joy támogatásra is. A Bomber Landról bővebb infókat, videóanyagot az RGCD-n találsz – a magam részéről erősen ajánlott bélyegzőt nyomnék a játékra.
Apropó, akarsz Internetezni, és hálózatot kreálni C64-re? Itt a megoldás, a C64NIC+ expanziós portba illeszthető bővítőkártya Ethernet TCP/IP protokoll használatát teszi lehetővé a zömök gépezeten, így lebutítva ugyan, de akár internetezhetünk (chat, twitter, szöveges oldalak, stb.) is a masinán. Aki komolyabban érdeklődik a téma iránt, érdemes átnyálaznia a retrohackers ide passzoló topikját, a Retro Innovations összefoglaló oldalát, de ITT megnézheti működés közben is a hálózatra kötött kis C64-es erődemonstrációját. Az egyetlen komoly fegyvertény a hardver ellen a fránya 50 dodós árcédula … de ettől eltekintve néha egészen hihetetlen, mit ki nem lehet hozni ebből a retro csodamasinából – se eleje, se vége a bővítőmodulok felhozatalának, a következő nagy dobás pedig minden bizonnyal az F7 Turbo Cartridge lehet, amely jelentős, 20Mhz-es koprocesszorral turbózná fel a C64 szűkös teljesítményét, ezzel kínálva alternatívát a legendás SuperCPU-nak ! [Apropó, aki megválna megkímélt, dobozos, bővítőkártyás 3.1 Kickstart Amiga 1200-asától, keressen meg emailben! Köszi!]
Oké, még egy utolsó frissítés a C64-hez: a Crazy Cartridge szintén egy bővítőkártya, amelyre egy PC USB kapcsolat segítségével könnyedén átszipkázhatjuk/menthetjük majd a benne levő SD kártyára a kedvenc játékaink digitális ROM másolatait, hogy a lehető legautentikusabb módon indítsuk el őket – azon a platformon, amelyekre eredetileg születtek. A projekt egyelőre WIP fejlesztési fázisban tart, viszont open source mivolta miatt a megfelelő technológiával bárki legyárthatja majd saját magának a végleges változatot, de megfelelő eszközök hiányában retail példányokat is lehet majd vásárolni belőlük az internetes áruházakban. Videók, infók és update a projekt hivatalos oldalán.
Mielőtt tovább ugranánk a játék szekcióról az árkád szcénára, két kisebb érdekesség: tudtad, hogy a monokróm Gameboyra még a mai napig készülnek játékok? Nem is akármilyenek, a következő DethLands például a nívósabb 2D platformerek táborát erősíti, ráadásul a Mad Factory Games egyfajta Metál Platformernek szánja őkelmét, amely olyan klasszikus jump’n run játékmenetekre épít, mint amilyen a Castlevania, a Ghosts ‘n Goblins, a Mega Man, vagy pl. a Super Mario Bros 2-ból lehet ismerős az idősebb korosztálynak.
A frusztráció nélküli, de még megfelelő kihívást tartalmazó platformjátékban Golgoth, a vad metálos bőrébe bújhatunk, aki a headbanget és hosszú loboncát használja arra, hogy az útjába kerülő szörnyecskéket lesöpörje a pixelek rengetegében. Természetesen a csapat random bónuszokat is tervezett a játékmenetbe, sőt! A fejezeteket lezárandó, Boss harcokra is készülhet az, aki belevág a kőkemény retro kalandba. Mindezt Tokinsom árulta el az egyik fórumon, aki amellett, hogy lelkes támogató, a projekt zenei kompózere is egyben – állítása szerint a trackjei egytől-egyig a Chiptune varázslatos világába repítik majd a játékosok kifinomult hallóidegeit. [Feladatomnak éreztem megjegyezni, hogy a tisztelt úriember egymaga jegyzi a Metroid hasonmás Minitroid pixeljunk átirat projektet is, amely minimalista dizájnjával több ízben is elnyerte az Indie fejlesztők elismerését, mellesleg retro nosztalgiának sem utolsó. Demó ITT.]
Hallottatok/olvastatok már a Coin Op Story-ról? Ha nem, itt az ideje, hiszen a jópofa Metroidvania stílusú platformjáték gerincét a méltán dicső arcade korszak kiválóságai, a játéktermi gépek és történeteik alkotják. Már a játék sztorija sem egyszerű: a közeli jövőben az összes klasszikus árkád csoda halálra van ítélve, sőt már nagyjából működésképtelen, így a JAMMA (az arcade Input/output standard szabvány – ezen protokoll köré építették a gépeiket a gyártók) világ konkrétan haldoklik. A vég utolsó pillanatában Gen, a kicsi, univerzális kabinet egy iszonyatos erejű villámcsapás következtében újraaktiválódik, és küldetéstudata nem kisebb célt tűz ki maga elé, minthogy a lehető legtöbb JAMMA alaplappal a hátán, eljuttassa azokat a misztikus “Nosztalgia kastély” fényűző csarnokába, hogy végső menedéket nyújtson nekik az utókor számára. Az alapötlet nagyszerű, ráadásul az egész projekt egyszemélyes, és egy lelkes fórumozó, KaMiZoTo keze munkáját dicséri – minden elismerésünk a fiatalembernek, így ha te is így gondolod, támogasd a Coin Op Story-t a scirra fórumon, vagy az indie database-en, ahol screenshotokat, és videókat is találhatsz eme remekműről.
Végezetül pedig: ha már arcade témákról esett szó, egy kis érdekesség a csináld magad mozgalom háza tájáról: íme a házi készítésű, ötletes Arcade megoldások táborát erősítő IKEA bútorokból barkácsolható Tabletop kabinetek! Előbbi kisebb, éjjeli szekrényből készíthető egy fős, utóbbi pedig egy nagyobb kétjátékos darab, méghozzá az ötletesebb fajtákból, amelyek hazánk áruházaiban is elérhetőek. Ha kicsiben akarod kezdeni, akkor itt az első lépés, építs magadnak saját kabinetet!
Amúgy roppant jól néz ki! Simán játszanék vele! 🙂
Azt mondod? Direkt neki szantam, akkora a backlogja, hogy ez mar igazan belefer… egyebkent a jatek nagyon igenyes szvsz, siman mehetne az autentikus eShop felhozatal koze.
A GameBoy meg mindig csodakra kepes igy, ennyi ev utan is. 🙂
Ej-ej, Pier Solar, jössz te még az én utcámba, az eShop street-re 🙂
A GameBoy-os részt meg rejtsd el Kumite elõl, csõdbe fog menni szegény… 🙂